הורות ברשת מציעה
אודות הורות ברשת
יועצת הורות ברשת
עצות מהורה להורה
הבלוג
בנק פעילויות
מאמרים
קישורים
ספרים מומלצים
צור קשר

לפרטים - מיכל צור 09-7929458 054-9397397 | michal5212@gmail.com | צור קשר


הורים לתינוקות - ילודים הקדמה:

עם לידתו של התינוק עליו להסתגל לסביבה שונה לגמרי מהסביבה שאליה הוא היה מורגל – הרחם שלך.

ברחם התינוק היה סגור ומוגן בתוך שק עם נוזלים. נוזלי הרחם סיפקו לתינוק גירוי תחושתי של מגע מתמיד.

תנועת האם והתנועות שהתינוק ביצע נתנו לו גירויי תנועה מתמידים והעבירו לו מסר תחושתי של גבולות ברורים– דבר שמספק סוג של ביטחון.

מרגע הלידה הסביבה המגינה על התינוק משתנה והיכולת לקבל גירויים תנועתיים ותחושתיים בצורה מתמידה נעלמת. השינוי הזה מקשה על התינוק. פתאום הוא מרגיש אבוד – נמצא בסביבה בלתי מוכרת, אולי מאיימת ולכן בשבועות הראשונים עד כ-6-8 שבועות כל האנרגיה שלו מופנית להסתגלות לעולם החדש. יכולת ההסתגלות של התינוק תלויה בבשלות המערכת התחושתית-נוירולוגית שלו, באופיו ובתגובה שלנו כהורים כלפיו.

הורים לתינוקות חייבים להיות קשובים ונבין את האיתותים שהוא מאותת.אם כהורים ונצליח להענות לצורכי התינוק הוא יגדל ויהיה תינוק יותר רגוע, נינוח, שמח ופתוח לתהליכי הלמידה וההתפתחות המוטורית אותה הוא יעבור בשנה הראשונה לחייו.

 

אם נראה רתיעה קיצונית מקול חזק ומתנועה, או משהייה ללא בגדים בגיל 2-3 חודשים כדאי להתייעץ עם איש מקצוע (מלווה התפתחותי, מרפא בעיסוק, פיזיותרפיסט).

 

התפתחות התינוק מבחינה תנועתית בהתאם לגילו :

בגיל 1-2 חודשים התינוק מסוגל להרים ראש לזוית של 45 מעלות.

בגיל 1-2 חודשים עוקב אחרי חפצים בעיניים, יצירת קשר עין, הבאת ידיים לפה ולקו האמצע, הופעת חיוך חברתי-  רצוני.

בגיל 3 חודשים התינוק מסוגל, כשהוא שוכב על הבטן, להישען על אמות הידיים ולסובב ראש מצד לצד.

 

התפתחות חושית - תנועתית

בשנה הראשונה לחיי התינוק יתפתחו בהדרגה המערכת המוטורית, המערכת העצבית ומערכת החושים.

דרך המסרים התחושתיים והמוטורים לומד התינוק על העולם ועל הסובב אותם.

בעזרת החושים המוח קולט ומעבד את הגירויים המגיעים מהסביבה. החושים הם: ראיה, שמיעה, ריח, מגע, התחושה הוסטיבולרית (איבר החישה נמצא באוזן הפנימית ומעביר לנו מסרים על מצב הראש בחלל בזמן תנועה), התחושה הפרופריוספטיבית (איברי החישה נמצאים בשרירים ובמפרקים), דרך נשיאת המשקל ותנועה מתקבל במח המידע על מיקומו של הגוף במרחב. ומידע על איברי הגוף השונים – זהו הבסיס למודעות גופנית.

תתפתח יכולת ההפרדה בין האיברים ומערכת ההצלבות בין ימין לשמאל. התפתחות תקינה מהווה בסיס לרכישת יכולות רגשיות וקוגניטיביות.

בהתפתחות המוטורית השלבים בנויים בסדר קבוע כשכל שלב מהווה בסיס לשלב שיבוא אחריו.

תינוק שיעבור כל שלב בשלמותו יוכל לנוע מתוך חופשיות ושמחה, להרגיש בטוח בעולמו ולבסס את בטחונו העצמי הפנימי – אני יכול, אני מסוגל לסמוך על עצמי.

 

 פעילות לתינוקות

הקדמה:

הפעילות המשותפת תאפשר לכם לקחת חלק משמעותי בתהליך ההתפתחותי שעובר התינוק שלכם ותסייע ליצירת קשר הורה – ילד מתוך העשייה המשותפת.

 

הפעילות חייבת להיות בהתאם ליכולתו של התינוק, לכל תינוק סף גירוי ויכולת ריכוז שונה, גירוי יתר יכול לגרום לתינוק חוסר שקט ובכי, לכן יש לשים לב אם התינוק נהנה. מהפעילות המשותפת. התינוק נולד עם "יכולת למידה". ככל שנספק לו סביבה התפתחותית מתאימה הוא יוכל לפתח ולמצות את יכולות הלמידה שלו. כמו כן הפעילות תאפשר לתינוק לרכוש את מרכיבי התנועה הנכונים וכך לעבור בצורה טובה משלב לשלב ותסייע לו בתהליך הלימוד התחושתי שנרכש מתוך ההתנסויות שהוא עובר. וחשוב ביותר, החיים לצד התינוק יהיו יותר מעניינים עבורכם.

הפעילות צריכה להתבצע מתוך הנאה שלכם ושל התינוק, אפשר לשלב אותה עם מוזיקה או שירים, יש להקפיד שהיא תתבצע בצורה סימטרית – לימין ולשמאל.

 

בגיל 0-6 שבועות יש להיזהר במיוחד מגירוי יתר של ראיה ושמיעה אצל תינוקות. בכי הוא איתות עבורנו שהם סובלים מגריית-יתר.

חשוב לזכור שעד גיל 6 שבועות מגע, טיול ומקלחת הם סוג של גירוי. דרך אותן פעילויות התינוק לומד להסתגל לעולם ואלו הפעולות שמעייפות אותו.

 

דיבור לתינוק:

לפני כל פעולה שאנחנו עושים – האכלה, השכבה, החתלה וכו' חשוב לפנות לתינוק ולומר לו מה אנחנו הולכים לעשות. הדיבור מאוד מרגיע את התינוק, נותן לו תחושת ביטחון.

תינוקות עם בעיות ב"ויסות רגשי-תחושתי" עלולים לבכות כאשר מפשיטים להם את המכנס או כאשר מכניסים אותם לאמבטיה. דיבור יסיר חלק מהחרדה של התינוק.

 

 בכי תינוקות

בכי – התקשורת הראשונית של התינוק עם סביבתו:

שפתו של התינוק היא שפה בלתי מילולית ולכן קשה לנו כמבוגרים להבין את רצונותיו. נדרשת מאיתנו הרבה הקשבה וערנות כדי ללמוד את השפה הפרטית של התינוק שלנו.

הבכי של התינוק משמש כקריאה האומרת: "אני זקוק ל: אוכל, החלפת חיתול, תנועה, מגע, שינוי תנוחה, אני מפחד, אני עייף..."

כמו-כן הבכי משמש גם כאחת מהדרכים לפרוק את המתח שנאסף אצלו במשך היום ואת הזיכרונות מהלידה.

תינוק שנכנס למצב של צרחות ואיבוד שליטה הוא אומלל ומרגיש אבוד – "אין לי על מי לסמוך".

ככל שהמערכת התחושתית והרגשית שלו יבשילו התינוק יהיה מסוגל להסתגל למציאות, להתמודד איתה, לחכות ולדחות את סיפוקיו.

היכולת לדחות סיפוקים ולוסת את עצמו היא יכולת  נלמדת שתלויה גם באופן שבו תגיבו מולו. יש צורך להתאזר בסבלנות ואורח רוח עד שמערכת "הויסות הרגשית" תלך ותבשיל. במידה והוא הגיע למצב של איבוד שליטה יש צורך לסייע לו להירגע.

גילה פרץ אורחת "הורות ברשת " מאפשרת לכם להבין את "שפת הבכי "של התינוקות

מצורף קישור ל"מדריך המלא לפרוש בכי של תינוקות"

אורנה מ"דרך ההנקה" אורחת "הורות ברשת" מסבירה שבכי הוא סימן מאוחר לרעב

ויש סימני-רעב שאותם כדאי ללמוד ולהכיר

 

שיטות הרגעה לתינוק:

·         לחבק את התינוק ולדבר איתו ברוגע

·         לחבק את התינוק ולשיר לו או להשמיע לו מוזיקה

·         לשאת את התינוק במנשא/להחזיקו על הידיים ולטייל בחדר

·         להניח את התינוק בעגלה ולטייל/לנדנד

·         לפתוח דלת או חלון ולהיות בסביבה של אויר צח (כמובן לשים לב לטמפרטורה)

טל קבסו המתארחת בערוץ 10 מסבירה בסרט כיצד להשתמש באופן הנכון בנענוע התינוק  כדי להרגיעו

עד מתי רצוי אנחנו ההורים נסייע לילדים להרגע כדי לישון שינה טובה 

 

תנוחות כנקודת מפתח להתפתחות התינוק ולרכישת מודעות גופנית:

למודעות הגופנית של התינוק ישנה השפעה על שלבי ההתפתחות, היא מהווה בסיס לכל תנועה ותנועה. בכל תנוחה ותנוחה המח לומד להכיר את האיבר שמונח על הריצפה ומפתח את קבוצות השרירים המתאימות ואח"כ לומד כיצד להשתמש בהן.

תינוק שהמודעות הגופנית שלו אינה ברורה יחוש יותר איום ופחד מפני הסובב אותו.

אנחנו רוצים לסייע לו לפתח מודעות שווה לשני הצדדים, לחלק הקדמי ולחלק האחורי שלו ולכן כבר בימים הראשונים כאשר התינוק ער חשוב לשנות לו את התנוחות ולהניח אותו על הגב, על הבטן ועל שני הצדדים – כך אנחנו מגמישים את כל המפרקים ומאריכים ומחזקים את השרירים בצורה שווה.

 

חשיבות השכיבה על הבטן:

·         מאפשרת לתינוק להתכרבל – תנוחה שמוכרת לו מהרחם

·         מקלה על שחרור גזים

·         זוהי תנוחת הבסיס שממנה מתחילה ההתפתחות המוטורית

·         בתנוחה זו התינוק אינו נמצא תחת השפעת רפלקס המורו (שגורם למתח מיותר במערכת העצבים)

 

רצוי להשכיב את התינוק בעגלה או במיטה קטנה כדי לתת לו תחושת ביטחון מאחר והוא היה רגיל להיות ברחם שהוא שק עטוף וסגור ולכן במרחב הגדול, במיטה שלו,  הוא מרגיש עצמו כהולך לאיבוד.

 

חשיבות השכיבה על הצד:

מאריכה קבוצת שרירים אחת ומקצרת את השניה – עוזרת להשגת תנועתיות טובה בהמשך.

ברגע שהתינוק מראה חוסר שביעות רצון במצב שבו הנחנו אותו חשוב לשנות לו את התנוחה. זכרו שהתלות שלו בנו היא מוחלטת, אנחנו היחידים שיכולים להושיע אותו מהמצוקה של תנוחה שאינה נעימה לו. אם נענה לצרכיו נלמד אותו שהעולם הוא מקום נעים ובטוח ויש על מי לסמוך.

 

תנועה:כפעילות לתינוק

כאשר התינוק היה ברחם כל תנועה שאת עשית סיפקה לו גירוי של תנועה. גם כעת כשהוא מחוץ לרחם המוח והמערכת הנוירולוגית זקוקים לגירויים של תנועה. רק לקראת מחצית השנה הראשונה של חייו הוא יוכל להיות עצמאי ולספק לעצמו את גירויי התנועה להם הוא זקוק ולכן כעת אנחנו צריכים לספק לו גירויי תנועה. יש לתת את הגירויים בכמות הנכונה ואם קיימת אי-נוחות או בכי יש להפסיק את הגירוי.

הטיול בעגלה, נשיאה על הידיים או במנשא מספקת לו גירוי של תנועה.

 

נשיאה על הידיים/במנשא:

אחיזה בטוחה ואיתנה קרוב לגופנו משרה על התינוק בטחון ורוגע. המגע הוא המזון לנפש ולמוח של התינוק ודרכו הוא מקבל את התחושה שהוא אהוב ורצוי. בגיל הינקות אין חשש שזה יגרום לו להיות מפונק.

בזמן שאנו מחבקים את התינוק נוכל לספק לו גירויי תנועה שונים ע"י כך שנלך בקצב שונה. התנועה היא מזון הכרחי למוח.

 

תנוחות התינוקבמנשא:

·         ערסול – על הגב – עוזר להארכה ולהרפיית השרירים האחוריים שלעיתים נמצאים במתח שרירי גבוה מדי – תנוחה המזכירה

ל  לתינוק את  שהותו ברחם.

·         מנח אנכי  במנשא כשפני התינוק מופנות כלפיך.

·         מנח אנכי במנשא  כשפני התינוק מופנות החוצה.

 

ישנם מספר מנשאים לתינוקות, בחרי את המנשא הנוח לך ביותר.

טיפים שיעזור לכם לבחור את המנשא המתאים לכם

רוצים לדעת מהו מנשא פיזיולוגי?

 יפעת אורחת הורות ברשת מסבירה מתי וכמה רצוי להשתמש במנשא

נשיאה על הידיים:

בכל האחיזות נדאג לכך שפעם הוא יוחזק כשראשו פונה לצד ימין שלנו ופעם לצד שמאל כדי לספק גרייה שווה ומאוזנת.

·         להחזיק בשכיבה על הבטן – לאורך אמת היד

·         ערסול – ישנם תינוקות שלא יאהבו את תנוחת הערסול מאחר ויש להם מתח רב בשרירי הגו ולכן עדיף לאחוז אותם בתנוחה של שכיבה על הבטן לאורך אמת היד ולבצע טפיחות על אזור הגו העליון והשכמות כדי לשחרר איזור זה (ואולי אח"כ הם ישמחו להיות גם בתנוחת הערסול).

·         בשכיבה על הצד כשגבו מופנה כלפייך, היד שלך על הבטן והחזה של התינוק.

·         מנח אנכי כשפני התינוק מופנות כלפיך, הראש שלו מונח על הכתף שלך.

·         מנח אנכי כשפני התינוק מופנות החוצה – יד אחת עוטפת את בית החזה ויד שניה מתחת לברכיים ומכופפת אותן לבטן והגו התחתון מתעגל.

 

 

סדר יום:.

סדר יום של התינוק כולל: אכילה, החלפת חיתול, משחק, טיול ושינה – זהו סדר שחוזר על עצמו כמה וכמה פעמים ביום.

שמירה על סדר יום ויצירת שיגרה תקנה לך ולתינוק תחושה של ביטחון ויציבות וידיעה שסיפקת לו את כל צרכיו.

הסתגלות לסדר יום קשורה לבשלות של המערכת הנוירולוגית – תחושתית. מאחר והתינוקות מאוד שונים אחד מהשני ישנם תינוקות שיתקשו להסתגל לסדר יום ודרושה גמישות רבה מצידך כדי להבין את צרכיהם.

יש לחכות בסבלנות, לא להתייאש ולא לנסות לכפות על התינוק סדר יום בכוח, כדי ללמד אותם להשתלב בשגרה המשפחתית שלכם.

 

לסיכום:

אם בגיל חודשיים-שלושה עדיין יש לתינוק שלכם: קושי להסתגל לסדר יום, קושי בזמן הפשטת הבגדים, שינה קלה, רתיעה מקולות רמים יתכן שיש לו קושי בויסות הרגשי-תחושתי ורצוי לפנות למטפלים התפתחותיים המומחים לתחום הויסות הרגשי או לאוסיטאופסט קרניו-סקראלי.

קישור לסרט של אפרת פינקלר בנושא: "הרמת ראש"http://youtu.be/ijak2RbQwoo

קישור לסרט מ-ynet בנושא: למה זקוק התינוק ב-3 חדשי חייו הראשונים

חזור לראש העמוד