הורות ברשת מציעה
אודות הורות ברשת
יועצת הורות ברשת
עצות מהורה להורה
הבלוג
בנק פעילויות
מאמרים
קישורים
ספרים מומלצים
צור קשר

לפרטים - מיכל צור 09-7929458 054-9397397 | michal5212@gmail.com | צור קשר


 

המאמר הופיע בפורטל המשפחה

היא מפתחת את הגפיים התחתונות והעליונות, מרחיבה את ההתמצאות במרחב ואת תפיסת האלכסונים. בטווח הרחוק היא תפתח אצל התינוק מושגים שיעזרו לו לכתוב לצייר ולבצע משימות נוספות. הזחילה היא אחת המיומנויות החשובות במסע התפתחות של כל תינוק

מיכל צור

זאת אחת המיומנויות החשובות ביותר במסע התפתחות הילד של כל תינוק והיא משמעותית לא רק מבחינה פיזית אלא גם ואולי בעיקר, מבחינה מנטלית. הזחילה היא השלב שבו תינוקות מתחילים לראשונה להיות עצמאיים ולתפוס שליטה על הסיטואציה.

ילדים בדרך כלל מפתחים את זחילת הגחון, הזחילה על הבטן, בגיל חמישה- שישה חודשים. הזחילה מאפשרת להם לפתח את העצמאות ואת התנועה שלהם במרחב, ולקחת אחריות על עצמם. המשמעות היא: "אם אני רוצה להגיע לאן שהוא, אני סוף סוף יכול".  מתי תינוק זוחל? התפתחות תינוק

הזחילה הקלאסית הנכונה, זו זחילת יד ורגל נגדיות, זחילה שמפתחת את שני הצדדים של המוח. בסביבות שמונה תשעה חודשים תינוקות מתחילים לזחול על ארבע. גם בזחילת ארבע אנחנו יכולים בהתחלה לראות כשתינוקות זוחלים יש בדרך כלל משחק בין הרגל הימנית לשמאלית. בתחילת הזחילה התנועות אומנם תהיינה מאוד קטנות, ורק מאוחר יותר הן יהפכו לתנועות גדולות יותר ונראה איך ברך אחת היא קדמית בעוד אחת אחורית וההיפך.  

חשוב לוודא שממצב של הזחילה מגיע התינוק למצב שהוא מתיישב לבד. גם בשלב שבו התינוק יתחיל לזחול על שש, כשהוא יתעייף הוא יחזור לבטן ולזחילת הגחון. זה טבעי ולא צריך להלחיץ אותם. יש גם ילדים שמבצעים זחילה שלישית, היא נקראת זחילת דוב, והיא מתבצעת ככה שהתינוק על כפות הרגליים והידיים והאגן שלו למעלה. ילדים רבים מבצעים אותה על דשא או על מדרכה כדי להימנע מהחיכוך, והיא מפתחת ומחזקת. לא חובה לעשות את כל סוגי הזחילות, אבל שהתינוק מתנסה יותר כך הוא יותר מרוויח.

למה בעצם זה חשוב?

בזחילה מעביר התינוק משקל מצד לצד. המוח מקבל הרבה מידע על ימין ועל שמאל וההבדלים ביניהם.  מתפתחת מודעות גופנית על הידיים ועל הרגליים. מבחינה מנטלית מתפתחת המודעות לאלכסונים, מודעות שתהיה חשובה מאוד גם למיומנות הכתיבה והציור וחשובה מאוד להתמצאות במרחב. פיתוח התפיסות של מה למעלה ומה למטה, מה בפנים ומה בחוץ, מה שמאל ומה ימין, כולן נעשות תוך כדי תנועה בעת הזחילה. זוהי הלמידה הראשונית. תינוקות אוהבים להיכנס לתוך חפצים, לטפס על חפצים ולהתנסות במרחב ועלינו לספק לו כמה שיותר התנסויות.

מתי תידלק נורה אדומה?

יש ילדים שזוחלים על הבטן כשהם רק גוררים את עצמם בלי תנועות ברגליים או זוחלים רק עם יד אחת או רק עם רגל אחת. שתי האופציות האלה צריכות להדליק לנו נורה אדומה. זה בהחלט מקום להתייעץ עם איש מקצוע, במיוחד אם ההורה יודע שהייתה לידה טראומתית (קצרה או ארוכה מדי, לידה עם התערבות או מצג ראש לא תקין) דווקא בהקשר של זחילה אני מאוד ממליצה לפנות לאוסטאופט או לכירופרקט עם התמחות בילדים. יחד עם זאת כדאי לדעת, שלא תמיד צריך לקחת ילד לטיפול. לפעמים שיחה של הדרכת הורים שמסבירה איך מעוררים אצל הילד את הגרייה הנכונה, תפתור את הבעיה.

על מה אפשר לעבוד בבית?

כדאי לדעת, שאחד הדברים שהכי  מפתחים מנטלית את התינוק, היא ההשתוללות. מספיק שהאב יתחיל לזחול עם התינוק, הוא ירצה לחקות אותו ויזחל אחריו. אם האב ישכב על הבטן, או האמא תבקש מהתינוק להוציא משהו מתחת לשולחן, כבר הם עודדו אותו לזחול. חשוב לצאת כמה שיותר לגן השעשועים ולמקומות שמעודדים תינוקות לזחול ולטפס. הכל צריך להיעשות בטוב, תוך כדי משחק ולא בלחץ. במקרים מסוימים כדאי גם לקחת את התינוק לשיעורים של משחק בתנועה, לקבוצות הפעלה של התפתחות מוטורית.


 מיכל צור היא בוגרת החוג לפיזיוטרפיה באסף הרופא, המתמחה 
בהתפתחות הילד


חזור לראש העמוד