הורות ברשת מציעה
אודות הורות ברשת
יועצת הורות ברשת
עצות מהורה להורה
הבלוג
בנק פעילויות
מאמרים
קישורים
ספרים מומלצים
צור קשר

לפרטים - מיכל צור 09-7929458 054-9397397 | michal5212@gmail.com | צור קשר


 

הופיע בפורטל המשפחה

נולד לכם תינוק לפני מספר שבועות? מזל טוב. זה הזמן ללמוד איך הוא יתפתח בשנה הקרובה, אילו איברים יתחילו להתפתח ראשונים ומתי צריכים להידלק האורות האדומים. מסע התפתחות של תינוק, שמתחיל מהאיבר הכבד ביותר: הראש

מיכל צור

כבר אחרי הלידה, כל התינוקות מסוגלים להרים במעט את הראש כדי להזיז במעט את הראש מצד לצד. אולם רק בין גיל חודש לחודשיים תינוקות מסוגלים להרים את הראש לזווית של 45 מעלות ולסובב אותו  מצד לצד.

לא רבים יודעים, אבל התפתחות הילד מתחילה מלמעלה מהראש ורק בסוף מגיעה אל הרגליים, לכן הרמת הראש היא השלב הראשון של כל תינוק בכל תהליך תקין של התפתחות הילד. חשוב לדעת שזה משהו קבוע ושכל התינוקות מתפתחים כך.מתי תינוק אמור להרים את הראש? התפתחות הילד

מגיל שלושה חודשים הרמת הראש לוקחת צעד נוסף, ומגיל זה תינוק מסוגל, כשהוא שוכב על הבטן, להישען על אמות הידיים, להרים את הראש כמעט לתשעים מעלות ולסובב אותו. כדי לעודד אותו לעשות זאת חשוב לאפשר לו כמה שיותר פעמים לשכב על הבטן ולפתח שרירים אלה.

תינוקות אוהבים לשכב על הבטן

נכון, בשנים האחרונות יצאה הוראה ממשרד הבריאות שלא לאפשר לתינוקות לישון על הבטן ללא השגחה, אבל חשוב להבין שההוראה הזאת לא מתייחסת לשעות הערות של התינוק. תינוקות אוהבים לשכב על הבטן כי זו תנוחה שמזכירה להם את התנוחה שבה שהו ברחם אימם, היא מאפשרת להם להתכרבל, לשכב באיברים מכונסים וכשהאגן מעט גבוה.

זוהי תנוחת הבסיס שממנה מתחילה ההתפתחות המוטורית של התינוק. כבר בימים הראשונים, כשהתינוק ער חשוב לשנות לו את התנוחות ולהניח אותו על הבטן, על הגב ועל שני הצדדים. כך אנחנו מגמישים את כל המפרקים, מאריכים ומחזקים את כל השרירים בצורה שווה. ברגע שתינוק מראה חוסר שביעות רצון במצב שבו הנחנו אותו, חשוב לשנות לו את התנוחה שכן התלות שלו בנו כרגע היא מוחלטת.

מתי צריכה להידלק נורה אדומה?

לאורך כל תהליך התפתחות הילד, היתקעות בין שלב לשלב היא סיבה להתייעצות מקצועית. אם אנחנו רואים שלקראת גיל ארבעה חמישה חודשים, הילד שלנו לא מרים ראש, נתחיל להפנות תשומת לב מיוחדת ונפתח במעקב. אם אחרי גיל חמישה חודשים עדיין אין התקדמות, חשוב שנפנה למומחה להתפתחות הילד.

איך אנחנו יכולים לעזור לו להתפתח? אנחנו כהורים צריכים לאפשר לתינוק שלנו לשכב בכל התנוחות במקום שמאפשר לו תנועה, בין אם על מזרן ברצפה, בין אם בלול. סלקל או עגלה אינם מרחב לתנועה.


חזור לראש העמוד