הורות ברשת מציעה
אודות הורות ברשת
יועצת הורות ברשת
עצות מהורה להורה
הבלוג
בנק פעילויות
מאמרים
קישורים
ספרים מומלצים
צור קשר

לפרטים - מיכל צור 09-7929458 054-9397397 | michal5212@gmail.com | צור קשר


הקדמה

השנים הראשונות בחייו של התינוק משמעותיות ביותר בפיתוח יכולת הסקרנות, הריכוז, היצירתיות ויכולות הלמידה. דרך המשחק בצעצועים מתפתחות יכולות הלמידה והמוכנות ללמידה מופשטת שתידרש ממנו בגילאי בית-הספר.

לצעצועים יש תפקיד משמעותי בתחומים אלו מעבר לתעסוקה, לחוויה ולהנאה. תפקידנו כהורים לחשוף את התינוק לסביבה מגוונת, להגיש לו צעצועים שונים.

אם סביבת המשחק שיצרתם עבור התינוק עמוסה מדי, נוכל לראות שהוא יתעלם מהגירויים והצעצועים או  לחלופין יבכה, כלומר, הוא יביע מחאה אקטיבית או פסיבית ועלינו כהורים להיות ערניים ל"שפה הבלתי מילולית" שלו.

אם תתבוננו היטב תוכלו לראות מהם הצעצועים והפעילויות האהובים עליו. ממשחק שאיננו לרוחו הוא יתעלם, ולעומת זאת, יתקשה להיפרד מצעצוע שמהווה עבורו מקור ללמידה. למידה יעילה תתרחש כאשר ילדכם יעסוק בפעילות שנבחרה על-ידו.

שימו לב כמה הוא נמשך לחפצים היומיומיים שיש בבית ומעדיף אותם על פני המשחקים היפים והיקרים שנקנו עבורו.

המיומנויות נרכשות בהתאם להבשלת מערכת העצבים, ככל שהילד גדל כך משך הזמן והמשחקים בהם יבחר יהיו מורכבים יותר ודורשי רמת ריכוז גבוהה יותר.

הלמידה מתרחשת באופן ספונטני, תוך כדי התנסות אקראית, לכן אין צורך שתאיצו בו לשחק במשחק או בצעצוע מסוים. הוא לומד על ידי פעולת חיקוי ובהמשך יוסיף אפשרויות וחידושים משלו לפעולה הראשונית ובכך יפתח את היצירתיות שבו.

עלינו כהורים, לקחת חלק במשחק רק במידה שהוא יפנה אלינו, או כאשר ברור לנו שהוא זקוק לעזרה, לדוגמא, כאשר תינוק שעדיין איננו זוחל משחק בחפץ כלשהו שהתגלגל ממנו (גליל, קופסא, כדור) ואין ביכולתו להגיע אליו תפקידנו לקרב אליו את המשחק בחזרה על-מנת לאפשר לו להמשיך במשחק ולא לגרום לו לתסכול מיותר.

 

עד גיל שנה התינוק יכניס כל צעצוע לפה, זהו האיבר דרכו הוא לומד וחוקר את החפץ (גודל, מרקם, צורה וכו') ועל כן צריך לדאוג שהצעצועים יהיו בטיחותיים, כלומר, מספיק גדולים על מנת שלא תהיה לו אפשרות לבלוע אותם, ללא פינות או חלקים חדים ושאינם מתפרקים לחלקים קטנים.

 

משחקי אמבטיה:

·        קופסאות ריקות, כוסות, משפכים, מסננות ואפילו כלי אוכל קטנים של משחק – בעזרתם אפשר לתרגל מיומנות של העברה מכלי לכלי, מילוי וריקון כלים ובשלב מאוחר ומתקדם יותר משחקי דמיון כמו "הכנת אוכל" ו"הדחת כלים".

·        ספוגים ומטליות – בעזרתם אפשר לתרגל מיומנויות של סחיטה וניגוב. תרגול התנועה הרציפה עם הספוג או המטלית על משטחי האמבטיה ועל הגוף חשוב מאד כהכנה לפעולת הכתיבה. כמו-כן, משחקים אלו עשויים להתפתח למשחקי דמיון נפלאים בגיל המתאים לכך.

·        מברשות וספוגים מסוגי שונים – בעזרתם ניתן להכיר סוגי מגע שונים, עדינים וגסים.

·        בועות סבון וקצף אמבטיה

 

חזור לראש העמוד