הורות ברשת מציעה
אודות הורות ברשת
יועצת הורות ברשת
עצות מהורה להורה
הבלוג
בנק פעילויות
מאמרים
קישורים
ספרים מומלצים
צור קשר

לפרטים - מיכל צור 09-7929458 054-9397397 | michal5212@gmail.com | צור קשר


שעת המקלחת היא פעילות יומיומית קבועה אשר יכולה להיות משמעותית הרבה מעבר למטרת הרחצה והנקיון. זוהי מעין "שעת איכות", זמן להעניק לתינוק הרבה חום, מגע ואהבה דרך הטיפול שלנו בו. זמן לפתח את תחושת גופו, ללמוד דברים דרך המשחק ולהיות עימו באינטראקציה נעימה שיכולה לכלול משחקים, שירים ובעיקר הרבה מגע ותשומת לב אישית לכל אחד מאיברי גופו ומתוך כך לנפשו.

במידה ששעת המקלחת מתקיימת בערב היא תוכל להוות גם מעין "סגירת מעגל" לכל היום והכנה לקראת השינה.

 

גיל 0-6 שבועות:

חשוב להפשיט את התינוק באופן שיקל עליכם את המטלה. השכיבו אותו על הצד וכך תורידו את השרוול של היד העליונה, הפכו אותו בזהירות לצד השני והורידו את השרוול השני. חזרו ושימו אותו על הגב, הורידו את החולצה מהראש בתנועה מאחור לפנים. השתדלו להשאיר אותו עטוף במגבת עד שאתם מכניסים אותו למים.

המים צריכים להיות בחום נעים, הכניסו את האמה והמרפק שלכם למים ובדקו שזהו חום נעים.

התינוק עשוי להגיב בבכי להסרת הבגדים, זוהי רגישות לשינוי המצב ולהסרת המעטפת המגוננת שלו וחשיפת גופו לאויר הפתוח, כדאי תוך כדי הסרת הבגדים לעטוף אותו בחיתול בד ולהכניס אותו למים עם החיתול, כך השינוי והמעבר של חשיפת הגוף והכניסה למים תעשה בצורה יותר הדרגתית ומתחשבת בתינוק.

ישנם תינוקות שמתענגים מתחושת המים המרגיעה והעוטפת, תינוקות אלו ישמחו לחזור על שעת האמבטיה מספר פעמיים ואפילו שלוש פעמים ביום (במידה שאתם פנויים לכך). ביכולתה של אמבטיה טובה להפיג את כאבי הבטן שלהם או ליצור "שינוי אוירה" במצב של חוסר שקט כלשהו מסיבה שאיננה מובנת לכם.

אך ישנם גם תינוקות שיעדיפו לקצר את שעת האמבטיה...

לאחר האבטיה תוכלו לעסות את גופו בשמן או בקרם לחות. המגע חשוב הן להרגעה והן לפיתוח הקשר ביניכם, זהו זמן להעניק לו מגע של אהבה.

 

גיל ישיבה:

כעת תוכלו להושיב את התינוק באמבטיה על גבי משטח מונע החלקה, או לחילופין, בתוך גיגית אשר תוכל לסייע לו לשמור על יצבות על-ידי תמיכתה מן הצדדים.

כמו כן אפשר להתחיל להכניס מעט משחקים למים, חיות גומי או כוס פלסטיק, ולהפוך את שעת האמבטיה למשחק.

פעילות חשובה לפיתוח התחושה היא הברשת הרגליים והידיים על-ידי ספוגי רחצה שונים. פעילות זו מאפשרת לתינוק להכיר את איבריו מתוך מגע חזק ועמוק.

 

גיל הבנת הוראות (שנה וחצי-שנתיים):

זהו הזמן שבו הילד חשוף ויכול לגעת בעצמו ולהכיר את גופו. אפשר תוך כדי פעולת הרחצה לציין את שמות אברי הגוף שאתם מסבנים. לקראת גיל שנתיים אפשר לתת לו ספוג ולהציע לו לסבן איבר מסוים, כך הוא יכיר לבדו את אברי גופו וידע את שמותיהם. זוהי פעילות המקדמת את מודעות הגוף של התינוק.

 

תינוקות וילדים מאוד אוהבים את זמן המשחק באמבטיה לכן חשוב להקדיש במקלחת זמן למשחק.

 

חזור לראש העמוד