הורות ברשת מציעה
אודות הורות ברשת
יועצת הורות ברשת
עצות מהורה להורה
הבלוג
בנק פעילויות
מאמרים
קישורים
ספרים מומלצים
צור קשר

לפרטים - מיכל צור 09-7929458 054-9397397 | michal5212@gmail.com | צור קשר


תהליך ההתפתחות המוטורית כמנוף לבניית דימוי עצמי חיובי

כיצד נוכל אנחנו כהורים לסייע לתינוק במהלך ההתפתחות המוטורית לבנות את התחושה של "אני יכול", "אני מסוגל", שתעזור לו לבנות הערכה ודימוי עצמי חיובי?

"הערכה עצמית" ו"דימוי עצמי" הם למעשה המחשבה שכל אחד מאיתנו חש וחושב על עצמו, והבדיל מההערכה והדעה שיש לסביבה עלינו.

מערכת היחסים ביננו לבין התינוק נבנית כבר מרגע לידתו. בתחילה היתנוק תלוי בנו תלות מוחלטת. אנחנו צריכים לספק לו את כל צרכיו.

צרכי התינוק-ילוד הם מרובים: אכילה, החלפת טיטול, צורך בתנועה, שינויי תנוחה, חברה, אויר צח, גירויים להתפתחות הראייה והשמיעה, עזרה ביכולת להירגע וכו'.

ככל שנהיה קשים ומסוגלים להענות לצרכיו הוא יהיה נינוח, שמח ופתוח לקראת תהליך ההתפתחות אותו הוא אמור לעבור.

האהבה, הענין, ההכלה והדאגה שנגלה כלפיו, האמונה שאנחנו מאמינים ביכולותיו ישפיעו על הרצון והמוטיבציה שלו להתנסות ולהכיר את העולם שסביבו.

במהלך שלבי ההתפתחות המוטורית מבשילה מערכת העצבים ומתחזקים השרירים. בכל שלב התפתחותי הפעילות המוטורית הראשונית קורית כאילו במקרה.

בחזרה על אותה פעילות פעם אחר פעם מושגת המיומנות המוטורית שמאפשרת לבצע את המטלה ביתר קלות.

היחס שלנו להצלחה ולכשלון הזמני שהוא יחווה ישפיעו על ההתמודדות שלו עם כשלון והצלחה ועל הדימוי העצמי שהוא יבנה לעצמו.

רצוי שתגובת השמחה שלנו מהביצועים שלו תהיה מעט מאופקת. חשוב שאת עיקר הסיפוק והשמחה מהצלחת הפעולה הוא יחוש מתוך עצמו "אני מסוגל", "אני יכול".

השאפתנות שלנו כהורים שהתינוק יהיה זריז, מוצלח ומיוחד עלולה להיות מוקרנת כלפיו.

אם אין התאמה בין הציפיות שלנו והיכולות שלו הוא עלול לחוש שהוא מאכזב אותנו, "אני לא שווה".

תחושה זו עלולה לגרום לעיכוב התפתחותי מוטורי ולשבש את פיתוח הדימוי העצמי שלו על עצמו.

הדחיפה שלנו עלולה להפריע לשמירת הקשר הפנימי של התינוק עם עצמו ועם הידיעה הפנימית שלו לגבי יכולותיו.

בעקבות הדחיפה שלנו עלול התינוק דוקא לצבור כשלונות במקום הצלחות ולפתח על עצמו דימוי שלילי.

דוגמאות:

1.      בגיל 3-4 חודשים הוא מתחיל להושיט ידיים לצעצועים שבסביבתו כשהוא שוכב על הגב הוא לומד לספק לעצמו ענין לפי בחירתו. שלב חשוב בעצמאות ובהפנמת התחושה הפנימית – "אני יכול, אני מסוגל, אני בוחר".

2.      כאשר בגיל 4-5 חודשים התינוק מתחיל להתהפך מהבטן לגב הוא מצליח לשנות לעצמו את התנוחה, שלב חשוב בעצמאות ובהפנמת התחושה "אני יכול, אני מסוגל, אני בוחר".

3.      בגיל 6-9 חודשים כאשר הוא לומד לזחול הוא יכול לבחור לאן הוא רוצה להגיע.

4.      בגיל 10 חודשים הוא לומד לעמוד יהיה עליו לעבור עוד מספר שלבים עד שהוא יגיע למוכנות של הליכה – רגע שכולנו כהורים מאוד מחכים לו.

חשוב שנחכה בסבלנות ונאפשר לו לפתח את היכולת להעביר משקל מצד לצד, לפתח את תגובות שיווי המשקל בעמידה. כאשר הוא יחוש את הבשלות הפנימית להליכה הוא יצעד את הצעד הראשון מתוך שמחה וביטחון בעצמו.

בסיכום כל שלב בהתפתחות יכול התינוק לחוש הצלחה ולבנות לעצמו דימוי עצמי חיובי.

היכולת לבחור, הכבוד והאמון שאנחנו נותנים לבחירה שלו מאפשרים לו לעבור את התהליך החשוב בבנית הדימוי העצמי וביכולת ההתמודדות שלו עם כשלון והצלחה.

כשלונות והצלחות מלווים אותנו כל החיים.

העידוד, התמיכה, שניתן לו ברגע של כישלון במשימה או ברגע של הצלחה יעזרו לו לבנות בסיס איתן ויאפשרו לו להתמודד עם רגעים דומים גם במהלך חייו הבוגרים.

חשוב לשמוח בשמחתו וחשוב לחבק ולנחם ולהציע התנסות נוספת בזמן כישלון – כל זאת כדי לאפשר לו לצבור בעצמו יכולת התמודדות עם המציאות שלפעמים אינה מחייכת.

מידע על שלבי ההתפתחות המוטורית ועל בחירת משחקים תואמים לכל גיל תוכלו לקרוא באתר.

 

חזור לראש העמוד