הורות ברשת מציעה
אודות הורות ברשת
יועצת הורות ברשת
עצות מהורה להורה
הבלוג
בנק פעילויות
מאמרים
קישורים
ספרים מומלצים
צור קשר

לפרטים - מיכל צור 09-7929458 054-9397397 | michal5212@gmail.com | צור קשר


 

התפתחות תינוקות

הקדמה:

בתקופה זו אמור התינוק לרכוש את היכולת להזדקף, להגיע לעמידה ולאחר מכן להליכה.

בתחילת תקופה זו התינוק עדיין יתקדם, רוב הזמן, בזחילה על 6. לאט – לאט הוא ירכוש מיומנויות חדשות: הליכת דב – זחילה על כפות הידיים והרגליים כשהאגן גבוה מהרצפה, עמידה על הברכיים, נסיונות לעמידה על ידי משיכת הגוף בעזרת הידיים או על ידי עמידת ברך – כף רגל. לקראת גיל שנה הוא ינסה ללכת סביב רהיטים.

נסיונות ההליכה יכולים לקחת בין חמישה שבועות לכמה חודשים עד שהתינוק ילך הליכה עצמאית ללא אמצעי עזר.

 

המעבר מזחילה  להליכה דורש מהתינוק:

·                     ללמוד להיות זקוף – כשמרכז הכובד שלו גבוה מהרצפה.

·                     להעביר משקל בחלק גופו התחתון מצד לצד.

·                     תחושת גוף טובה בכל אחד מחלקי גופו התחתון- אגן ומפרקי הרגל (ירך-ברך-קרסול-כף רגל).

·                     יכולת להפריד בתנועה בין רגל לרגל .

·                     יכולת הפרדה בתנועה בין מפרקי הרגל לדוגמה:  ירך – ישרה, ברך כפופה וכו'.

הטיפוס מחזק את שרירי הרגלים והידיים ומאפשר לתינוק להתאמן ולפתח את יכולת ההתארגנות של הגוף ואת תגובות שיווי-המשקל. וחשוב לא פחות, מאפשר לתינוק להמשיך לחקור וללמוד על סביבתו.

חשוב שהעברת המשקל מרגל לרגל תהיה מאזור האגן ולכן רצוי לא לדחוף את התינוק ללכת בעזרת חפצים מאחר ובהליכה בעזרת מבוגר או עגלה העברת המשקל ברגליים נעשית בצורה לא נכונה ולא מאפשרת לילד לפתח תבנית הליכה נכונה. לעתים בהליכה הראשונית נראה הליכה על קצות האצבעות.

 

הליכה:

הצעדים הראשונים יהיו לרוב סביב הלול או לאורך הקירות.

אם התינוק הולך כ-5 חודשים סביב רהיטים או בעזרת חפצים ועדיין לא מנסה לצעוד לבד זו בהחלט סיבה לפנות לקבלת עזרה מקצועית.

הליכה ראשונית תהיה לרוב עם פיסוק רחב, כפות רגליים פונות החוצה וזרועות כפופות משני צידי הגוף – כל זאת כדי לאפשר לתינוק להשיג יציבות מסויימת.

לאחר כמה חודשים הפיסוק יסגר, כפות הרגלים יופנו לפנים, הזרועות תתישרנה לצידי הגוף והתנועה תהיה חלקה ורציפה.

אם לאחר כ-5 חודשים עדיין תהיה הליכה נוקשה עם בסיס רחב רצוי לפנות לגורם מקצועי.

הליכה עצמאית תגיע בדרך כלל בגיל שנה ו-2-4 חודשים. בגיל זה הרצון לטפס על חפצים בולט מאוד ולכן יש לאפשר לתינוק לטפס על כורסא וכיסאות נמוכים.

 

 

פעילות הקדמה:

הפעילות המשותפת תאפשר לכם לקחת חלק משמעותי בתהליך ההתפתחותי שעובר התינוק שלכם ותסייע ליצירת קשר הורה – ילד.

 

הגרייה חייבת להיות בהתאם ליכולתו של התינוק, לכל תינוק סף גירוי ויכולת ריכוז שונה, גירוי יתר יכול לגרום לתינוק חוסר שקט ובכי, לכן יש לשים לב אם התינוק נהנה מהפעילות המשותפת שלכם.

התינוק נולד עם "יכולת למידה". ככל שנספק לו סביבה התפתחותית מתאימה הוא יוכל לפתח ולמצות את יכולות הלמידה שלו. כמו כן הגרייה תאפשר לתינוק לרכוש את מרכיבי התנועה הנכונים וכך לעבור בצורה טובה משלב לשלב ותסייע לו בתהליך הלימוד התחושתי שנרכש מתוך ההתנסויות שהוא עובר. וחשוב ביותר, החיים לצד התינוק יהיו יותר מעניינים עבורכם.

הגרייה צריכה להתבצע מתוך הנאה שלכם ושל התינוק, אפשר לשלב אותה עם מוזיקה או שירים, יש להקפיד שהיא תתבצע בצורה סימטרית – לימין ולשמאל.

 

פעילות עם התינוק בישיבה:

·                     להחזיק את התינוק על הידיים עם הגב אלינו, ברכיים כפופות, כפות רגליים צמודות לקיר ולעודד אותו לדחוף את הקיר בעזרתן.

·                     להושיב את התינוק על שמיכה, למשוך כל פעם את השמיכה מצד אחד כדי לפתח תגובות שיווי-משקל.

·                     להושיב את התינוק על הברך לא צמוד עם הגב אלינו. לאחוז באגן של הילד לשם מתן יציבות, להזיז לאט את הברך שעליה יושב התינוק הצידה וחזרה כדי לפתח תגובות שיווי-משקל.

·                     בועות סבון כגירוי להזדקפות – להגיש את הגירוי בכיוונים שונים.

·                     להושיב את התינוק בגיגית, להרים כל פעם צד אחר של הגיגית ולראות אם התינוק שמח עם התנועה – כדי לפתח תגובות שיווי-משקל.

 

פעילות לעידוד זחילה ועמידה:

·                     לבנות מגדל מכריות ולאפשר לתינוק לטפס עליו.

·                     לסדר כרית הנקה בצורת עיגול ולשים את התינוק בפנים. הוא יבחר כיצד לצאת  או לחילופין להושיב את התינוק בין הרגליים שלנו, להצליב את הרגליים ולתת לו אפשרות לצאת מבין הרגליים.

·                     זחילה – לתת לו לזחול מתחת לרגליים של ההורים

·                     לאפשר לו לזחול מתחת לחפצים – לדוגמא: מתחת לשולחן האוכל והכיסאות.

·                     לאפשר לו להיכנס לתוך קערת כביסה נמוכה.

·                     לאפשר לו לזחול דרך גליל – למשל לקחת מזרון ולגלגל אותו, לזחול בין הרגליים של אבא/אמא שעומדים או מתחת לאדם שעומד על ארבע.

·                     לאפשר לו לזחול מעלינו כשאנחנו שוכבים.

 

ישנם תינוקות שיצליחו להעמד אך עדיין לא ידעו להתיישב. בשלב זה של העמידה אם נדגדג אותם באזור הבטן – ע"י הבאת הראש שלנו לבטן שלהם, זה יגרה אותם לכפוף את הגו באזור המותן ולהיות מסוגלים להתיישב.

 

פעילות לעידוד הליכה:

·                     לפזר רהיטים קרובים אחד לשני ולאפשר לילד לנוע ביניהם.

·                     לעמוד מאחורי התינוק ולהחזיק בידיו, לשים כדור לפני התינוק ולעודד אותו לבעוט בכדור.

·                     הליכה על משטחים לא יציבים תסייע לכל חלקי כף הרגל להתחזק – הליכה בחול, על דשא וכו'

·                     כדי לעודד הליכה צידית לאורך הקיר ניתן להדביק מדבקות קרובות על הקיר שיגרו את התינוק לעשות מאמץ להגיע לכל מדבקה ומדבקה לאורך הקיר.

 

 

משחקים:

הקדמה

השנים הראשונות בחייו של התינוק משמעותיות ביותר בפיתוח יכולת הסקרנות, הריכוז, היצירתיות ויכולות הלמידה. דרך הפעילות במשחקים מתפתחות יכולות הלמידה והמוכנות ללמידה מופשטת שתידרש ממנו בגילאי בית-הספר.

למשחקים  יש תפקיד משמעותי בתחומים אלו מעבר לתעסוקה, לחוויה ולהנאה. תפקידנו כהורים לחשוף את התינוק לסביבה מגוונת, להגיש לו משחקים שונים.

אם סביבת המשחק שיצרתם עבור התינוק עמוסה מדי, נוכל לראות שהוא יתעלם מהגירויים והמשחקים או  לחלופין יבכה, כלומר, הוא יביע מחאה אקטיבית או פסיבית ועלינו כהורים להיות ערניים ל"שפה הבלתי מילולית" שלו.

אם תתבוננו היטב תוכלו לראות מהם הצעצועים והפעילויות האהובים עליו. ממשחק שאיננו לרוחו הוא יתעלם, ולעומת זאת, יתקשה להיפרד ממשחק שמהווה עבורו מקור ללמידה. למידה יעילה תתרחש כאשר ילדכם יעסוק בפעילות שנבחרה על-ידו.

שימו לב כמה הוא נמשך לחפצים היומיומיים שיש בבית ומעדיף אותם על פני המשחקים היפים והיקרים שנקנו עבורו.

המיומנויות נרכשות בהתאם להבשלת מערכת העצבים, ככל שהילד גדל כך משך הזמן והמשחקים בהם יבחר יהיו מורכבים יותר ודורשי רמת ריכוז גבוהה יותר.

הלמידה מתרחשת באופן ספונטני, תוך כדי התנסות אקראית, לכן אין צורך שתאיצו בו לשחק במשחק או בצעצוע מסוים. הוא לומד על ידי פעולת חיקוי ובהמשך יוסיף אפשרויות וחידושים משלו לפעולה הראשונית ובכך יפתח את היצירתיות שבו.

עלינו כהורים, לקחת חלק במשחק רק במידה שהוא יפנה אלינו, או כאשר ברור לנו שהוא זקוק לעזרה, לדוגמא, כאשר תינוק שעדיין איננו זוחל משחק בחפץ כלשהו שהתגלגל ממנו (גליל, קופסא, כדור) ואין ביכולתו להגיע אליו תפקידנו לקרב אליו את המשחק בחזרה על-מנת לאפשר לו להמשיך במשחק ולא לגרום לו לתסכול מיותר.

 

עד גיל שנה התינוק יכניס כל צעצוע לפה, זהו האיבר דרכו הוא לומד וחוקר את החפץ (גודל, מרקם, צורה וכו') ועל כן צריך לדאוג שהצעצועים יהיו בטיחותיים, כלומר, מספיק גדולים על מנת שלא תהיה לו אפשרות לבלוע אותם, ללא פינות או חלקים חדים ושאינם מתפרקים לחלקים קטנים.

 

      מור נוה אורחת "הורות ברשת" מציגה במאמר את חשיבות המשחק להתפתחות הגדילה

 

בגיל זה חשוב מאוד לגוון את המשחקים במידה ורואים שהילד משתעמם.

·                     קערת כביסה, ארגזים פתוחים או סגורים – לתרגל כניסה, יציאה וטיפוס על הארגז

·                     כדורים בגדלים שונים

·                     פחיות/קופסאות היכולות להתגלגל

·                    לאסוף במבה וצימוקים מהריצפה – מפתח מיומנות של עבודה עדינה של האצבעות

·                    כלים שיכולים להיכנס אחד לשני

·                    מיכל עם פקקים –  להוציא ולהכניס את הפקקים למיכל

·                    צעצועי גרוטאות: פלאפון ישן, מקלדת מחשב ישנה, סיר, כפות, כוסות פלסטיק וכו'

·                    קופסא סגורה שבתוכה פקק –להרים ולהרעיש

·                    בזמן שמקפלים כביסה ניתן לו לשחק בכביסה, להוציא ולהכניס לסל.

·                    נבנה משטח שיפועי שמאפשר לתינוק לזחול בשיפוע למעלה ולמטה

·                    לשחק ב"קוקו" ע"י הסתרת חפצים.

·                    משחק עם חלקי גוף שונים – לנגוע במצח, באף וכו' – כך מפנים באופן לא מודע את המושג "אחד" ואת המושג "שניים" (שתי ידיים, שתי עיניים וכו')

·                    כובעים שונים –להוריד כובע מהראש.

·                    כלי אוכל כמו כוסות, כפיות וכו'.

·                    ספרים.

·                    מוט עליו מושחלים דיסקים ישנים – ינסה להוריד את הדיסק מהמוט.

·                    מכלים ריקים איתם ניתן לבנות מגדל בן 2-3 חלקים.

 

 

חזור לראש העמוד