הורות ברשת מציעה
אודות הורות ברשת
יועצת הורות ברשת
עצות מהורה להורה
הבלוג
בנק פעילויות
מאמרים
קישורים
ספרים מומלצים
צור קשר

לפרטים - מיכל צור 09-7929458 054-9397397 | michal5212@gmail.com | צור קשר



הגריה (פעילות יזומה שמטרתה ליצור גירוי אצל התינוק) תאפשר לכם לקחת חלק משמעותי בתהליך ההתפתחותי שעובר התינוק שלכם ותסייע ליצירת קשר הורה – ילד מתוך העשייה המשותפת.

 הפעילותחייבת להיות בהתאם ליכולתו של התינוק, לכל תינוק סף גירוי ויכולת ריכוז שונה, גירוי יתר יכול לגרום לתינוק חוסר שקט ובכי, לכן יש לשים לב אם התינוק נהנה מהפעילות המשותפת שלכם.

התינוק נולד עם "יכולת למידה". ככל שנספק לו סביבה התפתחותית מתאימה הוא יוכל לפתח ולמצות את יכולות הלמידה שלו. כמו כן הגרייה תאפשר לתינוק לרכוש את מרכיבי התנועה הנכונים וכך לעבור בצורה טובה משלב לשלב ותסייע לו בתהליך הלימוד התחושתי שנרכש מתוך ההתנסויות שהוא עובר. וחשוב ביותר, החיים לצד התינוק יהיו יותר מעניינים עבורכם.

הגרייה צריכה להתבצע מתוך הנאה שלכם ושל התינוק, אפשר לשלב אותה עם מוזיקה או שירים, יש להקפיד שהיא תתבצע בצורה סימטרית – לימין ולשמאל.

 

רשימת פעילויות משותפות לכם ולתינוק

פעילות תחושתית המפתחת את קו האמצע:

חשוב שהתינוק יחוש מבחינה גופנית היכן נמצא קו האמצע שלו. אם לדוגמא הידיים רחוקות מקו האמצע יהיה לו קשה להישען על הידיים ולהרים ראש ובית חזה ויהיה לו קשה להתגלגל.

שכיבה על הגב:

·         נגיעות באף, בפה, בסנטר, בטבור – אלו איברים יחידים בגופנו הנמצאים במרכז.

·         לתת נשיקות על קו האמצע של הגוף מהבטן התחתונה עד לשקע הצואר

שכיבה על הבטן:

·         לתת נשיקות על קו האמצע של הגוף מהגו התחתון עד לבסיס הגולגולת

 

פעילות תחושתית המפתחת את המודעות לימין ולשמאל ואת המודעות הגופנית:

נגיעות וליטופים באיבריים הזוגיים הנמצאים משני צידי הגוף: עיניים, אוזניים, ידיים, רגליים.

משחקים להגברת המודעות הגופנית:

·         נשיקות לבטן, לבית החזה, לכפות הידיים והרגליים.

·         לעשות מסז' של לחיצות לזרועות הידיים ולרגליים.

·         להקיש עם פטיש מפלסטיק על הידיים, הרגליים והבטן

·         להניח את התינוק על משטחים עם מרקם שונה.

·         לאפשר לתינוק לשחק כשגופו חשוף (לדאוג לטמפרטורת סביבה מתאימה)

 

פעילות לפיתוח האלכסונים בגוף,  ומערכת ההצלבה:

מערכת ההצלבה – אחראית על התקשורת בין שתי האונות במוח – הימנית והשמאלית. התיאום ביניהן מאפשר את יכולת ההתמקדות וההתארגנות של התינוק.

תוך כדי התנועה של הגוף מתקבלת חצייה של קו האמצע. מאחר וצד ימין במוח אחראי על הצד השמאלי בגוף ולהפך, אם נעביר את יד ימין (שצד שמאל במוח אחראי עליה) לצד שמאל של הגוף (שצד ימין במוח אחראי עליה) ניצור קשר ותיאום בין שני חלקי המוח.

רכישת המיומנויות של התינוק לעבור עם הידיים את קו האמצע של הגוף מתרחשת בסביבות גיל 3-4 חודשים והיכולת לעבור עם הרגלים את קו האמצע של הגוף מתרחשת סביב גיל 6 חוד'.

כאשר מערכת ההצלבה אינה פועלת באופן תקין עלול להיווצר מאוחר יותר קושי בקשב ובריכוז ונראה התנהלות מוטורית מסורבלת.

 

פעילויות המעודדות את פיתוח מערכת ההצלבה:

·         נפגיש יד ימין ורגל שמאל של התינוק ונפריד ביניהן – כמובן גם את הזוג הנגדי.

·         נלטף את ירך ימין של התינוק, נעבור לבטן ולכתף שמאל שלו ולהיפך.

 

גרייה תנועתית:

בשכיבה על הגב:

פעילות שמטרתה להביא את הידיים לקו האמצע ולמרכז הגוף כדי לפתח את קו האמצע:

·         לשחק עם המוצץ ליד פיו של התינוק.

·         להביא את רגלי התינוק לפה – פעם רגל ימין ופעם רגל שמאל.

·         לדגדג עם הראש שלנו את בטנו של התינוק.

·         לתת טפיחות קלות בתיפוף על בית החזה.

·         לפתוח ולסגור את הידיים של התינוק סביב בית החזה.

·         להניח את התינוק מתחת לאוניברסיטה כשהצעצועים בגובה המאפשר לו לתפוס אותם.

 

פעילות המעודדת תנועתיות ומודעות של האגן והרגליים:

·         לקרב כל פעם ברך אחת לבטן, כשהרגל השניה ישרה ולהחליף לסירוגין בין הרגליים.

·         לקרב שתי ברכיים לבטן ולשחרר.

·         לקרב כפות רגליים לכיוון הפה.

·         לישר את רגלי התינוק לתיקרה לשמור על ברכיים ישרות ולתת מעט לחץ עם הפה שלנו על כפות רגלי התינוק.

·         להשכיב את התינוק קרוב לקיר, כך שכפות הרגליים שלו ייגעו בקיר וכל ניסיון ליישור הרגליים ייתן תחושה של לחץ של הקיר על כפות הרגליים.

·         להעמיד את כפות רגלי התינוק על הרצפה, ברכיים פונות לתקרה, לתת מעט לחץ עם כפות הידיים שלנו על ברכי התינוק – מתאים לגיל 5-6 חוד'.

·         לשים סביב כף הרגל של התינוק גומיית בד, גרב עם פעמון, מדבקה על כף הרגל, ולעודד אותו לגעת או להוריד אותם.

·         לשים חיתול מקופל מתחת לאגן של התינוק

 

בשכיבה על הבטן:

השכיבה על הבטן בזמן ערות חשובה מאוד כדי לרכוש את שלבי ההתפתחות הנכונים.

השכיבה על הבטן חשובה כדי לגרום לתינוק להישען על הידיים,

להעביר משקל מצד לצד,

 להושיט יד לחפץ,

להתהפך מהבטן לגב

ו זחילת גחון.

פעילות המעודדת הרמת ראש והשענות על הידיים בשכיבה על הבטן:

·         נשיקות לאורך עמוד השדרה-– עוזר להזדקפות של הגו העליון.

·         להפעיל לחץ קל על הישבן, הגורם לקיבוע הגו כך הראש יכול להתרומם יותר טוב.

·         טפיחות על עמוד השדרה ובין השכמות בעזרת הידיים או בעזרת פטיש פלסטיק.

·         דגדוגים באיזור בית החזה – מלפנים.

·          

פעילות המעודדת פתיחת כף היד ותפיסת צעצוע:

·         ליטופים וטפיחות לגב כף היד.

·         נשיקות לגב כף היד.

 

יהיו תינוקות שיהיה להם מאוד קשה לשכב על הבטן. חוסר הנוחות שלהם היא אמיתית – היא לא סימן לפינוק או לעצלות ולכן חשוב לפנות לאיש מקצוע כדי שיאתר מהי הסיבה שבגינה הילד אינו אוהב לשכב על הבטן, ויעזור לו לצאת "מהתקיעות" שבה הוא נמצא – הפיתרון להשכיב את התינוק רק על הגב ולהימנע משכיבה על הבטן או להשכיב על הבטן ולתת לו לבכות הוא פיתרון לא נכון ולא הוגן כלפי התינוק שלכם.

לכל אורך תהליך ההתפתחות "היתקעות" בשלב מסוים ופתיחת פערים בין שלב לשלב היא סיבה להתייעצות מקצועית.

 

היפוך:

תהליך ההיפוך מהגב לבטן ומהבטן לגב דורש יכולת הפרדה בין חלקי הגוף השונים – לדוגמא בהיפוך מהגב לבטן הרגלים עוברות לצד אחד ובית החזה עדיין שקט.

תהליך ההפרדה הזה משמש חלק מבסיס היכולת לזחול ולכן מאוד חשוב לשים לב שהתינוק מצליח להגיע ליכולת ההפרדה הזו.

היכולת להתהפך מקנה לילד יכולת תנועה, הוא יכול לבחור כיצד הוא מעדיף לשחק, על הבטן או הגב. עצמאות זו כמובן מסייעת לפיתוח הביטחון שלו בעצמו.

בתחילה התינוק יעדיף להתהפך יותר לצד אחד. רק לאחר מס' ימים הוא יתחיל להתהפך גם לצד השני. חשוב לשים לב שהוא מתהפך לשני הכיוונים.

 

פעילות לעידוד להיפוך מבטן לגב:

·         כאשר ישנה נשיאת משקל על הידיים והרמת ראש יפה ניתן להגיש לתינוק את הצעצוע כשאנו אוחזים בו באוויר מעט גבוה, זה מחייב אותו לזקוף יותר את הגו ולהעביר משקל ליד השניה כדי להושיט את היד לצעצוע.

·         כשהתינוק שוכב על הבטן , נשען על אמות הידיים, נחזיק לו את הכתפיים וננדנד בעדינות מצד לצד

 

פעילות לעידוד היפוך מהגב לבטן:

·         נשכיב את התינוק על הצד, נושיט לו את הצעצוע מעט רחוק מהישג ידו – זה יעודד היפוך לבטן.

·         לקחת את רגל ימין, להעביר אותה לצד שמאל ולחכות שהתינוק יעביר את היד מצד ימין לצד שמאל ויגמור את ההיפוך.

·         אפשר להניח את התינוק בתוך שמיכה כאשר שני אנשים אוחזים את קצוות השמיכה ופעם מרימים מעט את הצד הימני של השמיכה ומחכים שהתינוק יתהפך וכנ"ל לצד השני.

·         כשהתינוק שוכב על הגב נגיש לו את הצעצוע מעבר לקו האמצע של הגוף – כלומר יד ימין תגיע לצעצוע שמוגש מצד שמאל.

 

תינוק שהתפתחותו מעוכבת יביע תסכול ממצבו מאחר ויש חוסר התאמה בין הרצון שלו לבין היכולת הביצועית שלו – מצב זה יכול לגרום לעצבנות ובכי מצד אחד או להתכנסות פנימה והימנעות מפעילות מוטורית מאידך. לכן בכל התנהגות יוצאת דופן כדאי לפנות להתייעצות מקצועית אצל בעלי מקצוע בתחום התפתחות הילד.

 

חזור לראש העמוד